Dit jaar maak ik mijn goede voornemens waar. En nu echt!

groene smoothie champagneMorgen sluiten we het jaar af en de vraag die ongetwijfeld tussen een hap oliebol en een slok champagne door gevraagd gaat worden, is: “Wat zijn jouw goede voornemens?”. Misschien sta je met je mond vol tanden en heb je jezelf nog niks voorgenomen voor het nieuwe jaar. Maar jij kunt ook degene zijn die voor zichzelf een lijstje heeft gemaakt met punten waar je aan wilt werken in 2015.

Vaker sporten, minder geld uitgeven, meer tijd voor jezelf, meer lezen. Ik noem maar even iets. En met goede voornemens is wat mij betreft helemaal niets mis. Maar hoe zorg je ervoor dat je jezelf niet teleurstelt wat deze voornemens betreft? En belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je ze daadwerkelijk waarmaakt?

Strategie bedenken

Want alhoewel ik zeker weet dat we iets kunnen als we het maar graag genoeg willen, komt er een moment dat het even niet zo lekker gaat en je je doel uit het oog dreigt te verliezen. In de vorige blog schreef ik over de anticiperende actie die je in kunt zetten tijdens het ‘crisismoment’ bij de oliebollenkraam. Ook tijdens het proces van het waarmaken van goede voornemens is het belangrijk om van tevoren een strategie te bedenken. Wat doe je op een zwak moment? Hoe zorg je ervoor dat je het bijltje er niet bij neer gooit?

Concreet en Meetbaar doel

Net noemde ik een aantal goede voornemens die je vast weleens voor jezelf hebt bedacht. Het voornemen ‘vaker sporten’ zou je een wens kunnen noemen. Deze gedachte komt namelijk voort uit een diepere behoefte om gezond, gelukkig en tevreden te zijn. Je wilt iets goeds voor jezelf. Om deze wens te kunnen volbrengen is er een ding heel belangrijk: de formulering van je doel. Je weet namelijk pas of je je doel hebt behaald als je je eindpunt concreet hebt geformuleerd en je kunt controleren of je op dat punt bent aangekomen. Is jouw doel ‘ik wil 5 kilometer hardlopen’, dan weet je alleen of je dit hebt gehaald als je kunt meten of je je doel gehaald hebt. Zorg dus voor een meetbaar eindpunt. Dus in plaats van ‘ik wil vaker sporten’ formuleer je je doel bijvoorbeeld als volgt: ‘over een half jaar wil ik drie keer per week sporten’.

Behalve Concreet en Meetbaar is een goed geformuleerd doel ook Actief. Je gaat een doel namelijk niet verwezenlijken als je niet duidelijk hebt bepaald wat jij er aan gaat doen. En tot slot Positief: benoem wat je wel doet in plaats van wat je niet doet. ‘Ik stop met roken’ is negatief, terwijl je het ook kunt ombuigen in een positief doel.

Stap voor stap naar je gezonde voornemen!

Stap voor stap naar je gezonde voornemen!

Kleine Stappen

Maar onthoud vooral dat het doel waar je je op focust (één tegelijk!) niet binnen een week bereikt hoeft te zijn. Ook zijn kleine stappen zijn essentieel. Houd ze overzichtelijk en behapbaar. Dat werkt veel fijner. En het allerbelangrijkste, de klap op de vuurpijl: Vier het behalen van je doel. Beloon jezelf! En je gezonde voornemen vier je natuurlijk niet met een oliebol… 😉

Op naar een blij en gezond 2015!

Jolanda Qualm
Blij Bewegen training en coaching Wageningen

Jouw persoonlijke steun in de rug om weer gezond te worden. Duurzaam en Plezierig.

Deze blog is tot stand gekomen in opdracht van Blij Bewegen en geschreven door tekstschrijver Sanne Meurs

erkende interventie

Reacties zijn gesloten.